PIESZE WYCIECZKI W BESKIDZIE WYSPOWYM

do góry
    Kamionna (801 m n.p.m.). Widokowy spacer wokół szczytu.
  • Znaki: niebieskie, żółte, Beskidzkiej Drogi św. Jakuba.
  • Czas przejścia całej trasy: 1h 40m
  • Długość trasy: 8,3 km
  • Suma podejść: 348 m
  • Trudność: Trasa łatwa zarówno dla pieszych jak i rowerzystów. Dla rowerzysty nieco uciążliwy może być fragment w okolicy źródła Pasierbieckiego Potoku. W tym punkcie musimy przemieścić się częściowo bez drogi.

Trasę rozpoczynamy ze skrzyżowania koło boiska sportowego w Pasierbcu. Wycieczkę możemy też zacząć od zwiedzenia Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Pasierbcu. W obydwu wariantach podążamy żółtym szlakiem na północ w kierunku Pasierbieckiej Góry. Idziemy asfaltową wąską drogą przez las. Po około kilometrze wychodzimy z lasu na pierwszą polanę z której przy sprzyjających warunkach roztacza się piękna panorama Tatr i Beskidu Wyspowego.

W tle Tatry, po prawej Mogielica najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego. Przed Mogielicą Świerczek, Łopień wschodni - Rydznik, Paproć.

Idziemy dalej wąskim asfaltem za znakami żółtymi teraz północnym podszczytowym stokiem Pasierbieckiej Góry. Idziemy wśród pól, pod szczytem Pasierbieckiej Góry wchodzimy w las. Tutaj kończy się asfalt, szczyt jest po naszej lewej stronie my idziemy za znakami żółtymi. Po 300 merach spotykamy znaki niebieskie schodzące ze szczytu Pasierbieckiej Góry. Idziemy teraz łagodnym grzbietem na wschód, wygodną leśną drogą.

Od spotkania szlaku niebieskiego po około 250 metrach dochodzimy do skrzyżowania leśnych dróg. Podchodzimy nieco pod górę i dostajemy się na polanę pod wzniesieniem 758. Na tej polanie znajdują się poniżej zabudowania mieszkalne. Z polany roztacza się piękny widok na Tatry i szczyty Beskidu Wyspowego.

Na pierwszym planie góry Beskidu Wyspowego: Walowa Góra, Młyńska Gora, Paproć. W dalszej perspektywie lewej: Cichoń (Tokoń, Księża Góra Zapowiednia), Dzielec, Świerczek, Mogielica, Ledwie widoczny Jasień i Krzysztonów, masyw Łopienia. Przed Tatrami widzimy Gorce: Lubań, Gorc, Kudłoń. W tle Piękna panorama Tatrod Bujeczego Wierchu do Świnicy.

Z tej polany po około 350 metrach docieramy do torfowiska które znajduje się w obniżeniu grzbietu między wzniesieniami 758 a 760 (Góra Wierzgóry), a właściwym szczytem Kamionnej (801,26). Torfowisko niegdyś było jeziorkiem, które obecnie zarasta.

Dawne jeziorko.

Idąc drogą wzdłuż dawnego jeziorka (od strony północnej), mniej więcej w połowie obecnego torfowiska spotykamy ślad przekopu. Być może ktoś spuszczał wodę z jeziora dla sobie znanych celów. Podobnie było z jeziorkiem w na południowych stokach Kiczory w Gorcach gdzie na zachodnim brzegu są ślady dwóch przekopów przez wał oddzielający misę jeziora od stromizny. Jednym z przekopów w latach 1929-1930 właściciele Maciesze usiłowali spuszczać wodę jeziorka dla celów energetycznych. Woda w jeziorku uzupełniała się zbyt wolno i eksperyment nie dał rezultatów.

Czy to jest przekop?

Od torfowiska pniemy się łagodnie do góry dochodząc do zarastającej polany na której niegdyś miały znajdować się zabudowania, obecnie pozostały tylko zdziczałe drzewa owocowe i charakterystyczne ukształtowanie terenu. Nad tą polanką znajduje się szczyt Kamionnej zalesiony nie oferujący widoków.

Pozostałości jeziorka.

Na szczycie na drzewie przyklejona kartka z wysokością 801 m n.p.m. obok powalona tabliczka z wysokością 802 m n.p.m.. Na mapie w skali 1:10 000 możemy odczytać 801,26 m n.p.m. Ostatnia poziomica na mapie to 800 m n.p.m., poziomice prowadzone są co 2,5 m, więc równie dobrze szczyt może mieć 801,26 m n.p.m. czy 802,26 m n.p.m. Przyjmijmy że podajemy zaokrągloną wysokość za mapą czyli 801 m n.p.m.

Ze szczytu schodzimy w dół po kilkudziesięciu metrach zderzamy się z tabliczką z napisem „TEREN PRYWATNY Wejście tylko dla przyjaciół i narciarzy”. „Typowa” polska gościnność właściciela wyciągu, nart nie mamy bo nie ma śniegu, przyjaciółmi właściciela nie jesteśmy, nie pozostaje nam nic innego jak odbić drogą w prawo na południe i oddalić się jak najszybciej z tego rejonu.

Idziemy teraz bez szlaków lekko w dół w kierunku osiedla Pietrzaki a na mapie Makowica. Dochodzimy do polany, tutaj możemy kluczyć po polanie robiąc zdjęcia lub iść za drogą. W dolnej części polany zaczyna się asfaltowa droga, wchodzimy do lasu. Asfaltową drogą schodzimy w dół na ostrym zakręcie 180° opuszczamy asfalt idziemy prosto pod górę na północ. Po kilkuset metrach dochodzimy do małej polany z kapitalną panoramą na Tatry.

Źródło Pasierbieckiego potoku

Od polany idziemy dalej w górę po kilkuset metrach opuszczamy szeroką leśną drogę. Skręcamy w lewo na leśną dróżkę, idziemy teraz na zachód i południowy-zachód trawersując od południa wzniesienie 760 Wierzgóry. Drogą tą dochodzimy do polany Pasierbiec z której roztacza się piękna panorama na Tatry i Beskid Wyspowy.

Tu zmierzamy pod górę do jej północno zachodniego krańca gdzie starą ścieżką / źlebem schodzimy do niżej położonej polany. Miejsce to zwane jest Jezioro, znajduje się tu źródło pasierbieckiego potoku. Poniżej na polanie zabudowania.

Od źródeł Pasierbieckiego potoku idziemy około stu metrów na zachód do drogi przechodzącej przez tą polanę. Droga wchodzi w las idziemy teraz w górę na północ. Tu po paru metrach możemy skręcić w lewo na kolejną polanę odwiedzić ładną kapliczkę, o której napiszę za jakiś czas.

Warto skręcić w bok do kapliczki

Od kapliczki możemy kierować się na południowy zachód drogą przez pola docierając do żółtego szlaku lub wrócić na naszą trasę. Leśną drogą idąc pod górę docieramy do skrzyżowania dróg nieopodal polany na wzniesieniu 758, tu byliśmy zaczynając wycieczkę. Wracamy tą samą drogą idąc w stronę Pasierbieckiej Góry. Opuszczamy niebieski szlak skręcając w lewo na szlak żółty, schodzimy w dół w kierunku Pasierbca starym pielgrzymim szlakiem.