TRASY ROWEROWE - Dobra

do góry

Trasa rowerowa Dobra - Lubomierz - Dobra.

Trasa prowadzi z Dobrej przez Jurków i Półrzeczki na siodło między Mogielicą a Krzystonowem. Wybudowana za czasów "zimnej wojny" strategiczna droga o nawierzchni nie utwardzonej (ale o bardzo dobrym stanie ) z Półrzeczek do Szczawy może być po odpowiednim oznaczeniu wykorzystana jako kulminacyjna część nieprzeciętnego szlaku rowerowego (siodło położone jest na wysokości ok. 900 m n.p.m., a osiągnięcie szczytów Mogielicy i Krzystonowa jest stąd możliwe odpowiednio po ok. półgodzinie marszu). Dalej szlak prowadzi w dół na Szczawę, potem na zachód wzdłuż drogi z Szczawy do Mszany Dolnej i pięknego przełomu rzeki Kamienicy do Lubomierza (po lewej pasmo Gorców, po prawej najwyższe partie Beskidu Wyspowego). Następnie w Mszanie Górnej w miejscu w którym łączą się rzeki Łętowe z Mszanką skręcamy w prawo przejeżdżając przez most, kierujemy się teraz do Łętowego. W Łętowym z obniżenia (ok. 500 m) między Górą Ostrą (780 m) i Marczakowską Skałą (791 m) interesujące widoki (na wprost Mogielica, nieco w lewo Łopień, w dole Jurków i na dalszym planie Dobra, na lewo potężny masyw Ćwilina - 1071 m, z charakterystyczną polaną). Z Łętowego zjeżdżamy do Jurkowa i dalej do Dobrej.

Trasa rowerowa Dobra - Szczawa - Dobra.

Trasa z Dobrej przez Jurków do Chyszówek a następnie na przełęcz Rydza Śmigłego (800 m) między kulminacjami Łopienia (951 m) i Mogielicy (Na przełęczy pomnik poświęcony Marszałkowi II Rzeczypospolitej). Później zjazd do Słopnic Królewskich (przecinając żółty szlak pieszy z Tymbarku na Mogielicę i mijając Górę Dzielec -753 m, po prawej ). Następnie w Słopnicach kierujemy się w kierunku Zalesia na Przełęcz Słopnicką (766 m) mijając po lewej górę Cichoń (924 m). Potem wzdłuż pieszego zielonego szlaku do podnóża góry Hala (912 m). Od teraz nieco w dół do rozgałęzienia dróg; w dół na Szczawę, w Szczawie w górę na siodło między Krzystonów a Mogielicą. Końcowa część szlaku stroma, z licznymi serpentynami. Szlak kończymy zjazdem do Półrzeczek i dalej przez Jurków do Dobrej.

do góry

Trasa rowerowa Dobra - Kasina Wielka - Dobra.

Trasa z Dobrej wzdłuż drogi na Przełęcz Gruszowiec (660 m). Stąd widoczne wysokie kulminacje; po lewej Ćwilina, po prawej Śnieżnicy ( 1007 m), na wprost na pierwszym planie góra Luboń Wielki z przekaźnikiem telewizyjnym, a za nim na dalszym planie Babia Góra. Po lewej, przy drodze na Przełęczy stoi pomnik poświęcony ofiarom pacyfikacji hitlerowskiej wsi Gruszowiec. Skręcamy w prawo wzdłuż zielonego szlaku pieszego na Śnieżnicę, następnie w lewo drogą gruntową biegnącą równolegle do potoku Kasinka. Przekraczamy linię kolejową i dalej do centrum Kasiny Wielkiej ( ok. 560 m n.p.m.). Tutaj - ładne panoramy na zachód i północ (po lewej na pierwszym planie potężny masyw góry Lubogoszcz - 968 m, a na dalszym planie Beskid Makowski. Dalej trasa prowadzi czerwonym szlakiem pieszym do rozjazdu tego szlaku z drogą gruntową. Od teraz drogą tą do jezdni utwardzonej i nią w dół do Skrzydlnej (jest tutaj zabytkowy, drewniano - murowany kościół parafialny, pochodzący z XVI w. ). Przed tym zabytkowym kościołem skręcamy w prawo, przez mostek w górę. Teraz przez chwilę w dół i znów w górę kierując się na wielki masyw Śnieżnicy przed nami (pod jej kulminacją widoczny 140 letni las bukowy o naturalnym charakterze, chroniony jako rezerwat "Śnieżnica"). Dojazd do Porąbki ( ok. 550 m n.p.m.). Tutaj do przystanku autobusowego -pomnik ofiar II wojny światowej, skąd rozciągają się piękne panoramy; na pd.-wschód kulminacja Mogielicy i w całej okazałości masyw Łopienia a na dalszym planie, na wschód Pasmo Łososińskie. Na koniec Trasy zjazd do Dobrej (uwaga na przejeździe kolejowym).